پاپیروس - کاوشگر دنیای مجازی

انتشار پست های این وبلاگ در سایت ها و وبلاگهای دیگر با درج منبع و لینک به وبلاگ پاپیروس مجاز است و مابقی داستان برمیگردد به اخلاق حرفه ای و وجدان اجتماعی کاربر دنیای مجازی.

پاپیروس - کاوشگر دنیای مجازی

انتشار پست های این وبلاگ در سایت ها و وبلاگهای دیگر با درج منبع و لینک به وبلاگ پاپیروس مجاز است و مابقی داستان برمیگردد به اخلاق حرفه ای و وجدان اجتماعی کاربر دنیای مجازی.

13 عملی که برای داشتن اعتماد به نفس نباید انجام داد

برخی از آدمها انگاری با اعتماد به نفس زاده شده اند اما حتی کسانی که احساس میکنند اعتماد به نفس خوبی ندارند با انجام دادن تکنیک های عملی و تکرار آن والبته گذشت زمان، میتوانند اعتماد به نفس خود را بهبود ببخشند. 
در این پست قصد دارم 13 رفتار و منش را که برای بهبود اعتماد به نفس نباید انجام داد لیست کنم و در مورد هر کدام توضیح کوتاهی بدهم.
 افرادی که اعتماد به نفس خوبی دارند:

1- خودشان را با دیگران مقایسه نمیکنند

اگر در بازی مقایسه کردن خود با دیگران تا به حال شرکت کرده اید بدانید که در این بازی هیچ وقت برنده ای وجود ندارد و شما هم برنده نخواهید شد. چون همیشه از شما باهوشتر، خوش قیافه تر، جذاب تر، معاشرتی تر، خوش هیکل تر، پولدارتر، دوست داشتنی تر و غیره غیره وجود دارد. اما آنچه که وجود ندارد ترکیب چهره و رفتار و منش خاص شماست که باید به آن بنازید. با مقایسه خود با دیگران فقط احساسات بد در ما ایجاد میشود. تنها کسی که باید خودتان را با آن مقایسه کنید خودتان هستید.
  
2- خودشان را قضاوت نمیکنند


همه ما اشتباه میکنیم و این بخشی از سرشت انسان بودن ماست. ما ربات و ماشین نیستیم و دچار خطا میشویم اما گاهی انگاری سرشت مان را فراموش میکنیم و خودمان را بی رحمانه و بشدت نقد و قضاوت میکنیم. این که ما کار عجیب و غریبی انجام بدهیم یا حرف ناپسند و نابجایی بزنیم آنقدرها خلاف قاعده انسانی نیست که خودمان را بابت انجام دادن آن کارها سرزنش کنیم و قضاوت نامهربانانه کنیم و خودمان را احمق و الاغ و خنگ و دست پا چلفتی خطاب کنیم. با این کارها با طبیعت انسانی خود در می افتیم.
در این گونه موارد بهتر است مانند دوستی عاقل و مهربان با خودمان صحبت کنیم و نسبت به خودمان احساس همدلی داشته باشیم.  

3- در زمان گذشته زندگی نمیکنند


فکر نکنید مردم هفته ها و ماهها به رفتار و کاری که سابقاً کرده اید فکر میکنند. بقیه مردم هم مثل شما هستند و رفتارها و کنش های خودشان برایشان مهم است. بقیه مردم وقتشان را نمیگذارند که ماههای متوالی شما را قضاوت کنند. در زمان حال زندگی کنیم و برای آینده برنامه ریزی کنیم. خودتان را بر اساس آنچه انجام داده اید قضاوت نکنید. شما آن آدم گذشته نیستید. گذشته را فراموش نکنیم اما در زمان گذشته زندگی نکنیم.

4- احساس تاسف نمیکنند


همه ما طبیعی است که روزهایی از زندگی مان غمگین باشیم یا ببینیم دوست چندانی نداریم و یا شرایط بر وفق مرادمان نیست. این احساس غم بد نیست. بهتر است آن را بپذیریم چون معمولا با پذیرش این احساس، مسئولیت پذیری بیشتری در مورد خودمان میکنیم. بابت کج خلقی های زندگی، احساس تاسف و افسوس خوردن بیهوده است.

5- منتظر نمی مانند تا زندگی شان خود به خود بهبود یابد


هیچ جادویی خارج از ما وجود ندارد که زندگی ما را بهبود ببخشد. تنها جادو باقی مانده، عمل کردن و انجام دادن کاری است برای بهبود زندگی مان. انتظار نداشته باشید که پارتنر یا دوست دختر و دوست پسر یا شرایط خوب و موقعیت ها به سراغ شما بیاید، شما به سراغ آنها بروید. اگر از کسی خوشتان آمده دعوتش کنید که با هم کافی شاپ بروید و بینید چقدر دوست پیدا می کنید. "اگر روشی را که الان داریم و فکر میکنیم روش منفعلانه و متوقف کننده ای است و نمیخواهیم تغییرش بدهیم، در آینده به همان نتایجی خواهیم رسید که الان رسیده ایم." آستین ها را بالا بزنید! 

6- از تغییر کردن دوری نمیکنند


شاید همه ما دوست داشته باشیم همین گونه هکه هستیم زندگی کنیم و در دایره راحتی و سکون (comfort zone) باقی بمانیم. اما ما انسانها در دنیای تغییرات زندگی میکنیم و کسانی بهتر می زیند که خود را با تغییرات بهتر تطبیق میدهند. چارلز داروین طبیعی دان مشهور گفته:" قوی ترین گونه ها نیستند که در چرخه طبیعت باقی میمانند بلکه آنهایی هستند که بیشترین قدرت انطباق پذیری را دارند.

7- از ریسک کردن نمی هراسند


کسانی که ریسک های حساب شده و عاقلانه میکنند کسانی هستند که ضریب اعتناد به نفس بیشتری دارند چون با بیرون آمدن از دایره ی راحت و آرام زندگی خود به خودشان می قبولانند که آماده اند تا شرایط و تجربه های جدید را بیازمایند.

8- احساس غم "به پایان رسیدن دنیا" ندارند


همه ما بارها و بارها شکست خورده ایم و به زمین افتاده ایم اما این پایان دنیا نیست. آدمهای موفق و دارای اعتماد به نفس خوب، بارها مسخره شده اند و چواب رد به سینه شان خورده است اما از پا ننشسته اند و از شکست نه به عنوان در بسته بلکه به عنوان تجربه و فیدبکی برای تجربه آینده استفاده کرده اند.

9- با استانداردهای دیگران زندگی نمیکنند


هر کسی نگاه، منش و استاندارد خود را برای زندگی کردن دارد. برخی عاشق طبیعت اند و برخی عاشق پس انداز کردن پول و برخی دوست دارند درس بخوانند و برخی دوست دارند کار کنند. هر کسی معنای زندگی خودش را به روش خودش پیدا میکند. با استاندارد دیگران زندگی کردن، زندگی تباه شده است. 

10- از قدرت درونی خود غفلت نمیکنند


اگر برایتان به کرات پیش آمده که شما به شخصی اجازه داده اید که در شما احساس منفی نسبت به خودتان ایجاد کنید و یا مجبورتان کرده که خلاف خواسته تان کاری در جهت منافع آنها انجام دهید بدانید که از قدرت شگرف درونی خود استفاده نمیکنید و از اقتدار درونی خود دور افتاده اید. کسانی که اعتماد به نفس خوبی دارند به دیگران اجازه نمیدهند آنها را به انجام کارهای نخواسته وادار کنند.

11- تلاش نمیکنند تا رضایت همه را به دست بیاورند


شاید فکر کنید نه گفتن سخت است اما واقعاً نیست. ما واقعا قرار نیست رضایت همه را ب دست بیاوریم و همه زا از خود راضی نگه داریم. ما آن کودک و بچه خردسالی نیستیم که اگر کاری در جهت خواسته دیگران انجام ندهیم مامان و بابا ما را تهدید کنند که دوستمان نخواهند داشت. اصلاً و ابداً مهم نیست! دوستمان نداشته باشند. بهتر از این است که برای کسب رضایت همه عروسک خیمه شب بازی دیگران شویم. 

12- از طرد شدن واهمه ای ندارند


دلیل این که برخی از آدمها از طرد شدن میترسند این است که فکر نمیکنند که دلیل طرد شدن و نپذیرفته شدن درخواست شان، مشکلی بوده که در درون آنهاست. اما در بسیاری موارد واقعیت این گونه نیست. ممکن است کسی که جواب رد به شما داده شما را دوست ندارد و این کاملاً طبیعی است که برخی آدمها به هزار و یک دلیل که شاید خودشان هم نمی دانند، به ما گرایش و کششی نداشته باشند. یادمان باشد: "قرار نیست همه ما را دوست داشته باشند." 

13- از خود انتظار عالی و پرفکت بودن ندارند


ما انسانها قرار نیست در همه زمینه ها، عالی و پرفکت باشیم. همین که کاری را خوب انجام دهیم کافی است. اساساً انتظار عالی بودن و بی نقص بودن خلاف طبیعت انسانی است. اشتباه کردن جزو طبیعت ماست. اگر در کودکی به ما القا کرده اند که ما بهترین اینیم و به بهترین نحو کاری را باید انجام بدهیم... فراموشش کنید. ما قرار نیست بهترین و عالی ترین باشیم همین که خوب کاری را انجام بدیهم کافی است. 

اگر این موارد را در زندگی خود پیاده کنید و این 13 باور و کردار را انجام ندهید، مطمئن باشید که زندگی خیلی بهتری خواهید داشت. در پایان این پست لینک ویدئویی از "شان کوپر" را قرار داده ام که به زبان انگلیسی این موارد را توضیح می دهد. 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.