پاپیروس - کاوشگر دنیای مجازی

انتشار پست های این وبلاگ در سایت ها و وبلاگهای دیگر با درج منبع و لینک به وبلاگ پاپیروس مجاز است و مابقی داستان برمیگردد به اخلاق حرفه ای و وجدان اجتماعی کاربر دنیای مجازی.

پاپیروس - کاوشگر دنیای مجازی

انتشار پست های این وبلاگ در سایت ها و وبلاگهای دیگر با درج منبع و لینک به وبلاگ پاپیروس مجاز است و مابقی داستان برمیگردد به اخلاق حرفه ای و وجدان اجتماعی کاربر دنیای مجازی.

پوتین و زبان بدنش در مصاحبه با BBC NEWS


نظریه ای در علم ارتباطات میگوید کلمات و واژه هایی که برای انتقال پیام به کار میبریم تنها 7 درصد بار انتقال پیام را برعهده دارند و 55 درصد انتقال پیام را زبان غیرکلامی، یعنی زبان بدنمان انجام میدهد. 38 درصد باقیمانده را هم صوت و تُن صدایمان منتقل میکند. بر اساس این نظریه، کلماتی که ادا میکنیم فقط بخش کوچکی از پیام را منتقل میکنند اما بار اصلی انتقال پیام، بر چگونگی و نحوه ی بیان کلمات استوار است. (منبع Psychology Today)
مهارت رمزگشایی زبان بدن و ارتباط غیرکلامی یکی از راههای موثر بهبود ارتباط با افراد دیگر و شناخت نیات درونی آدمها است. زبان بدن معمولا دروغ نمیگوید اما مردم میتوانند واژه هایی به کار برند که با نیات و چگونگی طرز فکرشان فاصله زیادی داشته باشد. برای نمونه در این پُست میخواهم درباره زبان بدن و پیام غیرکلامی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به کار برده است مطلبی بنویسم و آن را با واژه هایی که میگوید مقایسه کنم. 
داستان از این قرار است که قبل از برگزاری المپیک زمستانی 2014 در شهر سوچی روسیه، قانونی در این کشور به تصویب رسید که "تبلیغ هم‌جنسگرایی" در روسیه قابل مجازات شناخته شد. تصویب قانون منع "تبلیغ همجنسگرایی" واکنش های فراوانی در داخل و خارج از روسیه برانگیخت. سه هفته قبل از برگزاری مسابقات المپیک زمستانی، شبکه خبری BBC مصاحبه کوتاهی با پوتین درباره این قانون و نظر شخصی وی درباره دگرباشان انجام داد. مقایسه چیزی که رییس جمهور روسیه در این مصاحبه میگوید با آنچه زبان بدنش میگوید جالب توجه است . نخست بهتر است این ویدئوی سه دقیقه ای را ببینیم: 



  
حتی نخبگان و رهبران سیاسی که در زمینه انتقال پیام از طریق بدن بسیار خبره و ماهر هستند هم گاهی زبان بدنشان آنها را لو می دهد. مانند بیل کلینتون در برابر هئیت رئیسه دادگاه در حال پاسخ گویی در ارتباط با رابطه جنسی با "مونیکا لوینسکی"  بود که زبان بدنش دروغ او را برملا کرد. او با دستانش دهانش را میپوشاند. ---> signs of lying in body language


در این مصاحبه زبان بدن رئیس جمهور روسیه نشان میدهد که او دچار استرس و اضطراب است. دستها مشت کرده و لبها را با زبان تر کردن معمولاً نشان دهنده اضطراب درونی فرد است که زمانی با حرکات دیگر بدن مثل مالیدن انگشتان به لبها همراه میشود این حدس را تقویت میکند.

 

مالیدن انگشت به لبها تلاش شخص است برای آرام کردن خود زمانی که دچار استرس است. پوتین در این مصاحبه 2 بار همان طور که در عکسهای بالا نمایش داده شده لبهایش را با انگشت لمس میکند. (لبها مراکز بسیار حساس بدن هستند که سلولهای عصبی حساسی دارند و لمس آنها منجر به تحریک این سنسورها و کاهش تنش و اضطراب درونی میشود.)


دو رفتار دیگر هم که بد نیست به آن پرداخته شود حلقه کردن انگشتان دو دست در هم است که اصطلاحاً به آن interlace fingers گفته میشود (عکس بالا) و شخص فکر میکند موضوعی کاملاً غلط و اشتباه است و نگاهی منفی به موضوع دارد و همچنین انگشت اشاره به سمت بالا که نشاندهنده موضع اقتدار و نگاه به موضوع از بالاست. (عکس پایین)


در مصاحبه با رهبران سیاسی معمولا شخصی هم حضور دارد که متخصص زبان بدن است . فردی که عینک زده و در وسط دو خبرنگار دیگر نشسته و دهانش را با انگشتانش پوشانده احتمالا همان فرد مذکور است که با دقت به رفتار پوتین نگاه میکند و گاهی چیزهایی هم یادداشت میکند.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.