پاپیروس - کاوشگر دنیای مجازی

انتشار پست های این وبلاگ در سایت ها و وبلاگهای دیگر با درج منبع و لینک به وبلاگ پاپیروس مجاز است و مابقی داستان برمیگردد به اخلاق حرفه ای و وجدان اجتماعی کاربر دنیای مجازی.

پاپیروس - کاوشگر دنیای مجازی

انتشار پست های این وبلاگ در سایت ها و وبلاگهای دیگر با درج منبع و لینک به وبلاگ پاپیروس مجاز است و مابقی داستان برمیگردد به اخلاق حرفه ای و وجدان اجتماعی کاربر دنیای مجازی.

تفسیر سه نوع متفاوت از چشم دوختن (Eye Gazing)

معمولاً نگاه کردن به چیزی نشانه علاقه داشتن به آن چیز است. زمانی که به تابلوی نقاشی نگاه میکنید و یا زمانی که به یک شخص نگاه میکنید. 

زمانی که به کسی نگاه میکنید، معمولاً او هم به چشمان شما نگاه میکند تا دلیل نگاه کردن به او را بفهمد. این مهارتی است که مغز ما آموخته تا کسی که به ما چشم دوخته (Eye Gazing) را پیدا کند. 

اگر به چشمان کسی خیره شوید و او هم به چشمان شما خیره شود این میتواند نشانه دوست داشتن یا عشق باشد و اگر نگاه شخصی که به شما خیره شده به سمت بخش های پایینی چشمان شما متمایل شود (به بخشهای دیگر بدن پایین از چشمان، لب، چانه، گردن، سینه و ...) این میتواند نشانه شهوت باشد. این که چشمها دقیقاً به کجا میروند واقعاً مهم است. اگر کسی به لبهای شما نگاه خیره ای کرد، این میتواند (نه 100%) نشانه آن باشد که او دوست دارد شما را بوس کند. و نگاه کردن به بخش های سکسی بدن هم مشخص است که نشانه طرف مقابل برای داشتن رابطه جنسی با شماست. 

نگاه خیره به چشمان دیگری ولی کوتاه نشانه قدرتمند بودن بدون نشان دادن خشونت است. 

در این پست میخواهم سه نوع متفاوت از چشم دوختن و نگاه خیره داشتن (بدون پلک زدن) را بررسی کنم و از ویدئوی یکی از متخصصان زبان بدن خانم Vanessa Van Edwards کمک گرفته ام. وی در زمینه زبان غیرکلامی و رفتار بدن تخصص ویژه ای دارد و وب سایت Science of People را اداره میکند و در شهر پورتلند ایالت اورگان مدیر موسسه ای پژوهشی درباره رفتار انسان، کاریزما و نفوذ و قدرت زبان غیرکلامی است.




  

در این بخش سه نوع متفاوت از چشم دوختن (Eye Gazing) را بررسی میکنیم. 

چشمهای ما از یک الگو (Pattern) برای نگاه کردن به صورت افراد دیگر پیروی میکند. در عکس زیر، به تصویر شخص سمت چپ تصویر نگاه کنید. این الگو، با نام نگاه قدرتمند (Power Gazing) شناخته میشود.



نگاه کردن به وسط چشمان شخص مقابل و سپس نگاه کردن به سمت بالای چشمان، نگاه کردن به پیشانی است. این الگو در روابط کاری زیاد به کار میرود و کاری است که نگاه تسلط است. شخص با این طرز نگاه میگوید که من شخص آلفا (آلفا یعنی همان کسی که در گروه مدیریت میکند و معمولا از دیگران دارای اعتمادبنفس بهتری و سایز بدن بزرگتری دارد) هستم و بر تو تسلط دارم. رئیس ها و افرادی که در مقام قدرت هستند ممکن است دیگران را اینگونه نگاه کنند (نه همیشه). این نوع نگاه کردن افراد آلفا است. افراد با شناخت این نوع الگو نگاه کردن می توانند در موقعیت های تجاری از آن بهره ببرند.


نوع دیگر نگاه کردن را نگاه اجتماعی (Social Gazing) مینامیم و نگاهی است که در جامعه و به مردم عادی می اندازیم. همانطور که در عکس بالا میبینیدنگاهی است که به چشمان فردی نگاه میکند و تمایل آن به سمت پایین است. این نوع نگاه و الگو را برای دوستان هم به کار میرود. نگاهی است که از چشمان به سمت دهان شخص متمایل میشود. (بدون نگاه کردن مستقیم به دهان شخص) 





و نوع سوم این الگو نگاه کردن، نگاه صمیمانه (Intimate Gazing) است که معمولاً نگاهی است که به افرادی که با آنها احساس صمیمیت میکنیم می اندازیم. نگاه از چشمان به سمت سینه طرف مقابل (و نه پستان!) متمایل میشود. تفاوت آن با نگاه اجتماعی، عمق داشتن بیشتر به سمت پایین است. (به نقطه پایین گردن زیر تورفتگی گلو (suprasternal notch) - به این بخش intimate zone هم گفته میشود.) 


    


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.